Durs Grünbein
Cartesianska dykaren.
Tre meditationer

imageBakom den storvulna titeln Le Monde döljer sig 1600-talsfilosofen René Descartes mest ambitiösa projekt. Här skulle samtliga skilda kunskapstrådar löpa samman i en så tät väv att därmed allt under solen fick sin förklaring. Vad som drar poeten Durs Grünbein till detta cartesianska universum är inte att en nykter rationalism triumferar. Det som fängslar honom är det drömlika i detta drömprojekt, det fantastiska bakom de abstrakta begreppen, den högtflygande spekulation som Descartes tillåter sig över sina naturvetenskapliga hypoteser – kort sagt: bildskapandet, fabulerandet med och bortom all metod.

Efteressay av Aris Fioretos.

ERSATZ ESSAY
001 Durs Grünbein: Cartesianska dykaren
002 Georges Didi-Huberman: Öppna Venus
003 Jean Starobinski: Melankolin i spegeln
004 Durs Grünbein: Atlantis barer
005 László F. Földenyi: Dostojevskij läser Hegel i Sibirien och brister i gråt

 

KRITIKERRÖSTER

»Jag önskar att jag kunde sammanföra denne skarpsinnige poet med neurologer, kognitionsforskare, lingvister och socialantropologer, varför inte också teologer och zoologer, för att diskutera denna eviga fråga. Tills vidare får man njuta av denna högspänningsprosa som Ulrika Wallenström vackert överfört till en lika elektrifierad svenska. Aris Fioretos har skrivit ett vältaligt efterord helt i Grünbeins anda.«
Eva Ström, Sydsvenskan

»En intellektuellt utmanande och litterärt glänsande essä om det explosiva mötet mellan ett tyskt poetiskt språkgeni och den franske rationalistiske filosofen Renè Descartes.«
Martin Lagerholm, Smålandsposten

»Med Grünbein som infallsrik ciceron genom Descartes värld får man åtskilliga anledningar att stanna upp och tänka efter en stund, och ergo erfara att man existerar.«
Johan Wilhelmsson, NorrköpingsTidningar

»Grünbeins essä är en fascinerande apologi för personen Descartes, som ofta beskyllts för att ha förvandlat vår värld till ett livlöst studieobjekt, och ett försvar av hans övertygelse om att ”dröm och vaka tar för sig av samma rekvisita”. Även om vi alltså har all anledning att filosofiskt tvivla på den fysiska verklighetens evidens, har Descartes åtminstone lugnat oss på en punkt, och som Grünbein uttrycker sålunda: ”Var lugn, luta dig tillbaka, du existerar –”.«
Martin Lagerholm, Svenska Dagbladet

»Det är självklart att Durs Grünbein ska skriva om såna här saker: brytpunkten mellan vetenskap och poesi är viktig i hans författarskap, bland annat i diktsamlingen Biologisk vals som kom ut på svenska 1999. Också språket är ett gränsfall: tungt men poetiskt vackert i Ulrika Wallenströms översättning. Dessutom saknar Grünbeins essäer helt den akademiska textens noja för det spejsade. Vansinnet finns i logiken, spöket i maskinen, gud i detaljen. Därför Descartes.«
Aase Berg, Expressen

 

RECENSIONER & INTERVJUER

Sydsvenskan 2009-02-23
Smålandsposten 2009-05-18
NorrköpingsTidningar 2008-12-17
Smålandsposten 2009-05-18
Svenska Dagbladet 2008-10-22
Expressen 2008-10-22